Forbered dig rigtigt inden messen

Skal din virksomhed på messe i den nærmeste fremtid, kan det varmt anbefales, at du læser med her. Messedeltagelse kan være en helt eminent måde at brande en virksomhed, dens produkter og services på, skabe kontakter til relevante samarbejdspartnere og blive inspireret til eget fremtidigt arbejde – hvis det gøres rigtigt vel at mærke. Lige så gavnligt og effektivt, som det kan være at deltage på en messe, lige så flad en fornemmelse kan det være, hvis man ikke har forberedt sig godt nok. Derfor har vi samlet en lang række rigtig gode råd til dig, hvis firma snart skal deltage i en messe. Vi kommer omkring alt fra den gode forberedelse op til selve messen – både når det kommer til personlige mål, kommunikationsstrategi, merchandise, personerne, som bemander standen, og meget mere – selve standen samt fordelagtige adfærdsmønstre for dem, som bemander standen. Slutteligt kommer vi omkring helt konkrete råd til, hvad man kan gøre, hvis man som virksomhed gerne vil have noget professionel hjælp til at gøre den kommende messe så effektiv som muligt. Læs med her og bliv meget klogere på, hvordan jeres messedeltagelse bliver så effektiv som muligt.

 

Hvorfor messer?

For de uindviede kan termen ”messe” godt være lidt svær at blive klog på, for hvad laver man egentlig på messer? Hvorfor er messer overhovedet en ting – hvad er det, de kan, som virksomhederne er interesserede i?

Messerne er virksomhedernes højborg for inspiration, for relationsskabelse og for at sprede ordet om virksomhedernes services og produkter for interesserede. Der er kun ét forsøg for succes, og derfor skal alt spille fra starten. Der er med andre ord rigtig meget at vinde for de deltagende, og derfor er det alfa og omega med en grundig og relevant forberedelse.

I det følgende vil vi komme med gode råd til, hvordan man tiltrækker de rigtige mennesker til sin stand, hvordan selve standen bliver en del af brandingen og kommunikationen om virksomheden, hvordan man bedst muligt formidler virksomhedens produkter og services, og hvordan man udvælger de medarbejdere, der skal med på messen.

 

Før messen – den gode forberedelse

Forberedelse er alt, især i messesammenhænge, og derfor kommer vi her omkring en lang række gode råd, som man skal have i baghovedet, når man forbereder sig på at tage på messe.

Hvad er jeres mål?

Det er ikke gratis at deltage på landets – eller verdens – messer, og derfor er det rigtig givtigt at gøre sig nogle gode tanker om, hvad målet med deltagelsen egentlig er. Er der særlige produkter eller services, som skal ud over rampen? Er der særlige målgrupper, I vil nå? Er der konkrete firmaer eller enkeltpersoner, I vil i dialog med? Har I et konkret mål for, hvor mange besøgende I vil have forbi jeres messestand? Hvordan griber I dagen an – står I i standen alle sammen hele tiden, eller skiftes I til at gå på inspirations- og netværksrunder? Jo mere tid og energi I lægger i disse forberedelsesfaser, jo mere effektiv bliver jeres deltagelse i sidste ende.

 

Hvordan er markedet, og hvem deltager på messen?

Dette punkt ligger i direkte forlængelse af det forrige, men ikke desto mindre fortjener det opmærksomhed. Brug en del af tiden forud for messen på at sikre jer, at I har styr på det marked, hvorom messen eksisterer. Herunder hører også en bevidsthed om, hvem der deltager på messen, og hvad de forskellige kommer med – bare helt grundlæggende viden. Jo mere I ved om markedet og dets spillere, des bedre vil I være i stand til at gøre jer tanker om, hvor I passer ind, hvad I kan, og ikke mindst hvordan I adskiller jer fra hinanden. Er det eksempelvis en designmesse, I skal på, og er I én blandt mange, som forhandler ure? I så fald er I rigtig godt stillet, hvis I ved dette i forvejen, så I kan målrette jeres messe og jeres formidling på forhånd, så I er sikre på at skille jer ud.

 

Hvem vil I nå?

Målgruppebevidsthed er essentielt i alle brancher og i alle sammenhænge – også på messer. Måske giver det helt sig selv, hvem I er interesserede i at komme i kontakt med på messen, og måske er det ikke helt så ligetil. Det, at I er til stede på en messe, kan give jer mulighed for at nå ud i en helt ny afkrog af jeres målgruppe og dermed få nogle helt nye spillere på banen i fremtiden. Når først I har klare tanker om målgruppen, skal I naturligvis sætte alle sejl ind for at nå den givne målgruppe; både når det gælder kommunikationen, jeres konkrete produkter og services, merchandise og så videre.

 

Less is more

På en messe er det altafgørende at fokusere sin indsats så meget som muligt. Det betyder med andre ord, at det er en fornuftig idé at plukke de mest relevante eller de bedste af jeres produkter og services ud og lægge alt fokus her. Besøgende på en messe bliver bombarderet med information fra alle sider, og derfor kan det godt betale sig at tænke i ”less is more”-banerne. Udvælg derfor det produkt eller den service – en god tommelfingerregel siger 1-3 elementer – som I mener har de allerbedste forudsætninger for at tiltrække gæster og opmærksomhed. Når der kommer gæster i standen, fortæller I kun om det og ikke om jeres andre produkter, for de kan ikke huske det alligevel. Informationen, der hænger i standen, og som gæsterne læser på stedet, skal ligeledes kun handle om det, men har I eksempelvis brochurer eller pjecer med, som gæsterne kan tage med hjem, kan I med fordel her inkludere information om et bredere spektrum af virksomheden og dens produkter. Derhjemme har man typisk lidt mere ro til at tage flere informationer ind, end man har på selve messen.

 

Den rette formidling

I forlængelse af ovenstående går vi videre til formidlingen, kommunikationen, markedsføringen – kært barn har mange navne. Som det blev fremhævet ovenfor, er det i messesammenhænge vigtigt at kunne skære ind til benet. Man må spørge sig selv, hvad det vigtigste er at få formidlet i denne sammenhæng og i denne arena, og så er det dét, man fokuserer på og ikke nødvendigvis de fyrre andre gode produkter eller services, man også har. Klare og kondenserede budskaber er vejen frem. Når det kommer til markedsføringsmaterialet, skal man også gøre sig nogle tanker, inden man drager afsted til messe. Foregår messen i udlandet, og kommer der besøgende med et andet modersmål end engelsk, kan det være en smart taktik at lave markedsføringsmateriale på et andet sprog end blot dansk og engelsk. Det kommer dog i høj grad an på branchen, om det giver mening. Desuden skal man huske plakater, roll-ups og deslige i det omfang, der giver mening. Visitkort er alfa og omega til en messe – har man haft en givende samtale med en gæst i messestanden, er visitkortet en oplagt og nem mulighed for at give grobund for kommende samarbejder. Går man inspirationsrunder på messen og møder folk i deres stande, er det også godt at have en stak med i lommen til hver en tid.

Under formidling hører også sociale medier, og de er særligt vigtige at huske i tiden op til messen. Gør brug af alle de kanaler, I har – Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og lignende – og lad jeres følgere videre, at I deltager på messen. Jo mere omtale, des mere opmærksomhed – og med mindre det er decideret dårlig opmærksomhed, er det en rigtig god ting.

 

Merchandise

En del af formidlingen, som peger i retningen af at få folk til at huske én positivt, er merchandisen. For relativt få penge kan man komme rigtig langt, når det handler om merchandise, og man kender det selv – det ér sjovere at gå hjem med en fin mulepose, en kuglepen eller et bolsje end at komme tomhændet. Med merchandise gør du det nemmere for folk at huske jeres navn, jeres firma og eventuelt den gode snak, I har haft på messen. Merchandise kommer i alle størrelser, former og prisklasser, og uanset budgettet og firmaets størrelse kan man finde en vej, som passer til en.

 

Selve standen

På messer er selve messestanden det første, man ser om jer. Det er førstehåndsindtrykket og en stor del af den samlede oplevelse. Derfor er det selvsagt meget, meget vigtigt, at standen afspejler lige præcis jeres virksomhed, jeres produkter og services og jeres vision. Er I til messe med et mindre budget i ryggen, må I naturligvis komme så langt, I kan med det, I har, men har I mulighed for at lægge lidt penge i denne post, er der meget at vinde. Får I eksempelvis et professionelt firma som Jysk Display til at udtænke og fremstille jeres messestand, får I først og fremmest et helt unikt, personligt udtryk, som kun er jeres. Dernæst får I en stand, som afspejler jer, og som skiller sig ud fra mængden. Disse ting er guld værd på messer, hvor der er utallige messestande side om side.

Vælger I vejen med professionel hjælp, indgår I i et forløb, hvor displayvirksomheden naturligvis er interesserede i at vide, hvem I er som virksomhed, og hvad I gerne vil udstråle. Det helt unikke ved en fremgangsmåde som denne er, at jeres messestand også kan blive en del af jeres samlede brand. Professionelle er i stand til at tænke enormt kreativt, ligesom de formår at tænke jer ind i alt det, jeres messestand bliver.

 

På messen

Når I først står på messen, er der ét skud i bøssen. Får I først sendt uhensigtsmæssige signaler, kan det være svært at rejse sig igen. Af denne grund er det altafgørende, at I har udvalgt det helt rigtige team af medarbejdere til at stå i messestanden. Alle de medarbejdere, der er med, skal have gejst, være udadvendte og have lyst til at snakke med folk. Står der folk i messestanden med lukket kropsholdning, som kun snakker med hinanden, og som ikke ligner nogle, der har lyst til at være der, kan det fjerne fokus fra jeres gode produkter og services fuldstændig. Man danner sig et førstehåndsindtryk af personer og steder i løbet af få sekunder, og er det første indtryk et par afvisende mennesker, der har nok i sig selv, og som i øvrigt ser trætte ud og snakker åbenlyst om gårsdagens bytur, vil det indtryk formentligt hænge ved. Også selvom standen i øvrigt er imponerende og gennemtænkt.

Vær derfor meget varsom, når du udvælger messeteamet. Personerne skal naturligvis vide meget om virksomheden og produkterne, og allervigtigst skal de have en interesse i andre mennesker. De skal være engagerede og vægte messen højere end de lækre lokaløl, som er i nærområdet.

Kniber det med at finde oplagte kandidater blandt medarbejderne, kan det være en rigtig god idé med en smule adfærdstræning. I bund og grund handler det om at have en god og åben attitude, og går man helt målrettet efter det med eksempelvis adfærdstræning, kan det være nemmere at se pointen med det end blot en hurtig peptalk, inden messen åbner.

 

God fornøjelse

Nu er vi nået til vejs ende med vores gode råd og idéer til den effektive messedeltagelse. Lader I jer inspirere af det, og følger I bare nogle af rådene, er I flere skridt tættere på en effektiv og succesfuld messe. Gør I forarbejdet og forberedelserne godt, vil det være betydeligt nemmere på selve messen. Har I kommunikationsmaterialet klar, vil det være nemmere både for jer og for de besøgende at få det optimale ud af messen.

Rigtig god fornøjelse – vi håber, at messen bliver lige, som den skal være.

Skriv et svar