Sådan får du en god økonomi i virksomheden fra start

Økonomien er uden tvivl et af de sværeste punkter at holde styr på som ny iværksætter. Det er samtidig et af de vigtigste aspekter, for at din virksomhed kommer godt fra start og kan løbe rundt. I denne artikel får du derfor vores tre bedste råd til, hvordan du får en god økonomi i en ny virksomhed.

 

Start med et etableringsbudget

Når du skal starte en ny virksomhed, er det en god idé at lægge et etableringsbudget, hvor du får et overblik over, hvor mange penge du skal bruge til at starte virksomheden.

Et etableringsbudget er vigtigt, for at du har styr på, hvordan virksomheden kommer god fra start. Hvis du ikke har et budget, kan du ikke være sikker på, at du har råd til de forskellige punkter inden for opstart af virksomheden.

Derfor skal du som noget af det første lave et etableringsbudget. I budgettet skal du tage højde for alle de omkostninger der kommer til at være for at din virksomhed kan starte.

Når du har lavet budgettet, får du samtidig overblik over, om du har alle de nødvendige penge eller om du skal ud og finde finansiering andre steder. I dag er der fx mange iværksættere der gør brug af crowdfunding for at starte deres drømmevirksomhed op.

Du kan også vælge at låne penge til at starte din virksomhed. I dag kan du låne penge til en fornuftig pris, så du kan komme godt i gang med din virksomhed uden at lade dig bremse af økonomiske problemer.

Hvis du skal i banken for at låne penge, er det en god idé at have en forretningsplan, som du kan vise banken, så de kan se at du ved alt om hvordan din kommende virksomhed skal drives.

 

Få overblik over de løbende omkostninger

Når du har fået overblik over startsomkostningerne med et etableringsbudget, er det tid til at tænke over de løbende omkostninger.

Det kommer selvfølgelig til at koste lidt at holde virksomheden i gang og det et ligeledes vigtig at du ved, hvor mange penge du skal bruge hver måned, for at virksomheden kan løbe rundt.

Der er både faste og variable omkostninger i forbindelse med at drive en virksomhed, og det er vigtigt at du får alle udgifter med i dine overvejelser

Faste omkostninger er fx husleje, telefonregning, internet, kontorartikler, rengøring, kontingenter, forsikring og meget andet.

Der er derfor mange forskellige punkter der hører ind under de faste omkostninger, og mange af punkterne kan godt variere fra måned til måned. Det kan fx være du den første måned har brug for en ekstra oplader til mobilen eller andet mobiltilbehør, men når det er købt, skal du ikke bruge lige præcis de penge igen næste måned.

Som ny virksomhed, er det vigtigt at de faste omkostninger bliver så lave som muligt, for at virksomheden kommer godt i gang. Derfor gælder det fx om at finde billigt internet. Du kan med fordel sammenligne forskellige priser og hastigheder, inden du vælger internettet til din virksomhed.

På samme måde er der mange andre punkter, hvor du kan spare penge ved at sammenligne forskellige udbydere.

 

Spar penge ved at investere din egen tid

Som iværksætter kommer du til at bruge utrolig meget af din egen tid på at få virksomheden godt i gang.

Jo mere du kan lave selv, jo flere penge kan du spare. Hvis du fx vælger at bruge lidt ekstra tid på at lave nogle reklamer, frem for at gå til et bureau, kan du spare mange penge der, ligesom det er billigere selv at holde overblik over bilag, frem for at have en bogholder på opgaven.

Det er dog vigtigt, at du søger hjælp til de punkter, hvor det er vigtigt at have eksperter ind over, og du derfor er nødt til at bruge lidt penge på at få eksperter på de forskellige områder til at hjælpe.

 

Skriv et svar