Vælg en side

Det er slet ikke nemt at starte en virksomhed. Det er et stort arbejde, og ofte er pengene meget små i starten. Det tager nemlig tid at bygge en kundeskare op, og der er ikke mange penge, før den er der.

Når der ikke kommer ret mange penge ind, skal man passe på med heller ikke at sende for mange penge ud. Det er vigtigt at se på udgifterne og at tænke sig om, så de ikke bliver alt for store.

De uundgåelige udgifter

Selvom virksomheden er nystartet, og der ikke er mange penge, er der nogle udgifter, du ikke kommer udenom. Det varierer alt efter, hvad du laver i virksomheden, men det kan være husleje, udgifter til el og lignende, internet og it-udstyr.

Du kan ikke undgå at skulle betale husleje og en elregning. Du har også brug for at have en computer, der kan komme på internettet. En printer, der blandt andet kan printe regnskabspapirer, er også uundværlig.

Du slipper ikke for de udgifter, men du kan arbejde på at få dem så langt ned som muligt. Find den lavest mulige husleje. Spar på strømmen. Også kontorartiklerne kan du spare penge på. Spar penge på forbrugsstoffer her.

De undgåelige udgifter

Nogle udgifter er ikke umulige at undgå. Der kan godt spares lidt i starten, og du kan undvære nogle ting.

Det kan være, du kan starte med at sidde på en gammel kontorstol, du har kasseres derhjemme. Så kan du købe en bedre stol, når der kommer penge til det.

Der kan være nogle abonnementer, som gør bestemte ting nemmere eller hurtigere. Dem kan du vente med, indtil din tid bliver for værdifuld.

Udgifterne, der tjener sig selv ind igen

Der er også udgifter, som du godt kan undvære i starten, men som ikke er så smarte at undgå. Markedsføringsudgifter. Udgifter til reklame og annoncering.

Markedsføringsudgifter kan tjene sig selv ind igen, fordi de kan give dig flere kunder. Du skal dog være opmærksom på at bruge dit markedsføringsbudget rigtigt. Du kan godt smide penge ud ad vinduet med reklamer. Du skal vælge en slags, der virker og giver dig flere kunder. Det kan koste et par forsøg at finde frem til det rigtige, men det vil være pengene værd.

Giver du dine penge ud til den helt rigtige type markedsføring, så kan de komme ind igen mange gange. Så det er ikke det bedste sted at spare.