Vælg en side

Som iværksætter handler det om hurtigst muligt at skabe opmærksomhed på sit brand. Det handler om brandværdi og kendskabsgrad. Det kan være en fantastisk måde at skabe opmærksomhed på dig som virksomhed og fange forbrugernes interesse. Iværksættere undersøger ikke nok deres egne muligheder for markedsføring, men hopper med lukkede ølne blind på online-markedsføringsvognen. Mange nye virksomheder kaster ukritisk deres penge i online markedsføring.

 

Hjælp til din markedsføring

Kampen om forbrugernes opmærksomhed bliver sværere og sværere. Selvom online marketing er eksploderet, betyder det også at flere benytter ting som ad blockere, for at undgå de mange reklamer og annoncer. Det kan derfor være svært at træneg igennem, med selv det bedste budskab. Mange nye virksomheder grubler naturligvis over hvordan man skal markedsføre sit nye produkt.

Først og fremmest bør markedsføring ikke ses som en udgift på lige fod med fornøjelser eller “nice to have”. Store virksomheder er ofte blevet store, fordi de har været gode til at bruge deres markedsføring. Når markedsføringen er god, tiltrækker det nye kunder og flere ordrer.

Nye tiltag i din markedsføring indebærer altid en vis usikkerhed i forhold til virkemidler, derfor er det en god ide at tage det i bidder, hvor effekten bedre kan måles. I virkeligheden behøver markedsføringen ikke indebære store investeringer – simple metoder kan ofte være ret effektive.

 

Tilstedeværelse; messer, receptioner og events

Muligheden for at markedsføre dig på messer og andre steder, du møder dine kunder, er oftest afhængig af andre markedsføringsteknikker. Her er “hands on” en vigtig del, og produkt/firmapræsentationer en stor del. Her møder du dine kunder direkte og har mulighed for at svare på spørgsmål med det samme. Her er flere eksempler på eventmarketing:

  • Afholdelse af seminarer, betalte eller gratis
  • Deltagelse i messer og udstillinger
  • Deltagelse i/afholdelse af foredrag, oplæg, seminarer
  • Møder og facilitering af netværksmøder og møder i branche-organisationer
  • Produkt-demonstrationer og/eller udlevering af vareprøver
  • Reklame-stunts
  • Sponsorering af præmier, lodtrækninger, pris-uddelinger mv.
  • Sponsorering af begivenheder, velgørenheds-sager, sportshold, teams eller personer

 

Reklameaktiviteter og merchandise

Denne type markedsføring kender de fleste: Gratis ting! Ved hjælp af gaver kan du gøre opmærksom på din virksomhed som en helhed, blive synlig i gadebilledet og afprøve nye eller eksisterende varer på rigtige kunder.

Køb en personlig gave til dine kunder og samarbejdspartnere. Eller brug de mange muligheder for reklamegaver til receptioner, events, julegaver, kampagner, jubilæum og fødselsdagsgaver. Tex-tryk kan trykke eller brodere dit logo på lige den beklædning du ønsker. En fed ide vil også være at sætte sit logo på visuelle finurligheder på både vin, vand, kuglepenne, kopper, paraplyer, slik og alt muligt andet. Logovand, kuglepenne og søde sager er altid en sikker vinder. Her bliver de mindet om deres besøg med jer og jeres logo, så længe de bringer emballagen med sig.

 

Finansiering af tiltag

Økonomien kan være stram, som iværksætter. Hos Pantsat kan man nemt og hurtigt låne penge, ved at pantsætte en værdigenstand. Det er en idiel måde for en iværksætter at skaffe hurtige penge på. Det er her man skal vurdere om det kan betale sig. Hvad lægger man ud og hvad regner man med at få igen i den anden ende. Det er vigtigt at man gennemtænker sine tiltag til sidste punkt, da det kan komme til at koste en dyrt. Det er dog også vigtigt, at man som iværksætter tør tage chancer, det er derfor en fin balance.