Vælg en side

Den kan være svært at være iværksætter, når det bliver sommer. Der sker mange ting, og markedet kan nogle gange tage nogle voldsomme svingninger ud af det blå.

I de tre til fire solrige måneder kan du med fordel overveje forskellige ting, når du er en ny iværksætter, men også hvis du har mere erfaring og er ældre i branchen.

Uanset hvad, så behøver du på ingen måde at frygte sommeren, og her kan du læse to gode råd til, hvordan du bedst bliver klar til sommer som iværksætter.

Overblikket kan være altafgørende

Prøv at danne dig et overblik over din forretning. For det meste betyder det alt for en virksomhed, om denne – stor eller lille, gammel eller ny – har styr på tingene, og derfor bør du prøve at skabe dig selv et godt rutinemæssigt overblik over dit firma.

Du bør med fordel prøve at ordne planer i en god og organiseret kalender, hvilket du måske i forvejen allerede gør. Men prøv at gøre det ekstra grundigt, før du træder ind i sommerens marked.

Hvis du har et team, medarbejdere eller andre stiftere af din virksomhed, kan det også være en god idé at sætte jer ned og snakke sammen om, hvad der skal laves det næste stykke tid. Så kan I skabe jer en horisont af tid og finde ud af, hvor meget energi hver ting kommer til at tage.

Prøv at se, om I kan blive enige, og se, om I kan få stillet jeres visioner om virksomheden side om side.

Glem ikke, at dine medarbejderes idéer kan være lige så gode som dine egne, og lyt derfor godt til dem og prøv at arbejde konstruktivt og tage initiativ.

Vær klar på forandring

Mange ting kan ændre sig i sommermånederne.

Har du forskellige forretningsmøder, kan det være en god idé at overveje en ekstra gang, om det er det skræddersyede jakkesæt, du skal iklæde dig på en varm og fugtig sommerdag.

Anse situationen og læs stemningen samt vejret, for at du bedst kan give et godt indtryk og lave gode handler i sommermånederne.

Måske bør du udskifte den stramtsiddende uldskjorte med et par gode solbriller og en løs polo. Du vil helst gerne undgå at dryppe af sved til dit vigtige forretningsmøde, og en mere afslappet – men stadig sober og formel – stil vil for det meste blive set som mere professionel.