Vælg en side

En virksomheds styrke og ånd, kendetegnes ved virksomhedens medarbejdere. Når du som leder rekrutterer og hyrer en medarbejder, vil du som reelt gerne beholde personen så længe som muligt. Det er både omkostningstungt i tid og ressourcer, når du mister en medarbejder. Vi guider dig til hvordan du motiverer og beholder dine medarbejdere.

Lyt til dine medarbejdere

Jeg tror de fleste kan nikke ja, til at det værste er en leder, som ikke lytter til hvad man siger. Det er derfor vigtigt at du som leder, er dedikeret, eller i hvert fald arbejder på at blive dedikeret, til at lære dine medarbejdere at kende og lytte til deres behov.

Forhold dig ydmygt på trods af at du er chefen. Det værste er en leder som bruger sin autoritet i alle sammenhænge. Det er fint at der er et hierarki, men jo fladere hierarkiet, jo mere får du ud af dine medarbejdere. En medarbejder har nok sværere ved at sige sin mening, til en højtstående leder, end en chef som leder et mere fladt hierarki, hvor alt føles mindre formelt.

Skab et rart arbejdsrum

Det kan være umådeligt svært at skabe et godt arbejdsrum for alle. Der er nogen som trives i et koldt rum, nogen i et varmt. Støj og andre forstyrrelser, er dog noget som alle medarbejdere, mere eller mindre døjer med i åbne kontorlandskaber. Et åbent kontorlandskab er godt for luften og lyset, og medarbejderne er en del af et socialt rum, som på sin vis, kan få dem til at føle mere fællesskab, end hvis alle havde hver deres kontor.

Den teknologiske æra har haft mange gode egenskaber med sig. Vi kan konstant være opdateret på hinanden som mennesker, uden rent faktisk at være fysisk tilstede sammen. Det er desværre også sådan, at telefoner, smartphones og apps, har skabt en kultur, med koncentrationsbesvær og afhængighed af, konstant at være tilgængelig og følge med i andre folks liv.

Forskningen viser, at unge som ældre, lider af koncentrationsbesvær, takket være smartphones og dens funktioner. Det er faktisk vist at hjernens belønningscenter lyser op, når vi kigger på vores telefon. Derfor bliver brug af telefonen og sociale medier, yderst vanedannende.

Hos safegroup.dk kan du købe et ”mobilhotel” som bruges til at placere sin telefon i, når du har brug for at koncentrere dig. Det kunne være et godt alternativ, til folk som er afhængige af deres telefon, hvor de kan få lov til at placere den, når de skal bruge tid, hvor man skal koncentrere sig. Det kan være en kæmpe motivationsfaktor at lave et rum for ”arbejde”, hvor man har mulighed for at lægge sin telefon fra sig. Det skal selvfølgelig være noget som medarbejderne selv kan vælge at gøre, ellers bliver det et negativt incitament.

 

Gør det komfortabelt for den enkelte medarbejder

Nu vender vi tilbage til det der med at lytte og lære sine medarbejdere at kende, igen. Forskellige medarbejdere har forskellige behov. At møde dem i deres behov, er en måde at anerkende dem og vise dem, at du sætter pris på dem og deres hårde arbejdsindsats i virksomheden.

Et eksempel kan jo være, at du går meget op i, at de er komfortable i arbejdstiden. En medarbejder sidder i gennemsnit otte timer om dagen, på kontoret. Derfor kan du som leder, fokuserer på at de har det godt. Du kan for eksempel købe inventar som ergo dynamiske stole og hæve/sænke borde hos Antalisccco.dk. Det er også en god idé at tilbyde dine medarbejdere professionel massage og fitness medlemskab. Med fokus på velvære, kan du også nemmere styre udenom sygdom på kontoret.

For de medarbejdere, som bor langt væk, eller har sværere ved at nå hen til kontoret, kan det nogle gange godt betale sig at leje en bil til vedkommende. På den måde, ved de, at du ved hvor svært det er for dem, at nå hen til arbejdet med offentlig transport. Hos Nellemannleasing.dk kan du finde hurtige biler, til dine medarbejdere.